Przemycasz – złapiemy Cię!
Wywiad z Barbarą Ostrowską, Project Manager PID Polska na temat m.in. projektu „CANIS – pierwszy polski skaner RTG do bezinwazyjnej inspekcji ładunków wielkogabarytowych na przejściach granicznych”.
PID Polska jest producentem przemysłowych detektorów rentgenowskich. Misją przedsiębiorstwa jest dostarczenie klientom optymalnych aplikacji, rozwiązujących możliwie najwięcej potrzeb w zakresie kontroli jakości produktu.
Czym są detektory / skanery rentgenowskie?
– Te słowa są używane w sposób przemienny, natomiast przez nas detektor jest stosowany w przemyśle spożywczym. Detektor RTG stanowi kontrolę jakości na ostatniej linii pomiędzy produkcją, a klientem. Jeśli mamy jakikolwiek produkt spożywczy, to tuż przed wyjechaniem z fabryki ostatni element jest prześwietlany promieniami rentgenowskimi w poszukiwaniu wtrąceń, zanieczyszczeń, czy nieprawidłowości
– Są także skanery rentgenowskie, definiowane jako skanery do prześwietlenia towarów wielkogabarytowych na przejściach granicznych, czyli towary typu CARGO, one prześwietlają samochody typu TIR-y, wagony kolejowe, czy kontenery. Głównym celem jest poszukiwanie kontrabandy, nielegalnych towarów, przemytu.
Jaka jest skuteczność na przejściach granicznych?
– Wysoka. Najważniejsze jest oko operatora, czyli doświadczenie. Obraz jest w stanie wychwycić praktycznie wszystko, tylko trzeba potrafić go znaleźć. To jest troszkę jak u lekarza, który widzi na obrazie RTG nawet najmniejsze elementy zmian będące dla nas czarną magią. Skuteczność skanerów jest bardzo wysoka.
Dynamiczny rozwój przyniósł sukcesy, jakie?
– W ciągu kilkunastu lat dynamicznego rozwoju Spółka zbudowała stabilną pozycję integratora rentgenowskich urządzeń do kontroli produkcji – największego w Polsce oraz jednego z największych w Europie z łączną liczbą instalacji przekraczającą 500 urządzeń rentgenowskich. Na tle rynku Spółka wyróżnia się nie tylko wysoką jakością produktów, ale także fachowym zdalnym serwisem w systemie 24/7 oraz kompleksową obsługą sprzedażową.
– w ramach rozwoju Spółka blisko 4 lata temu wkroczyła w sektor CARGO nawiązując współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju komercjalizując wyniki wieloletnich badań polskich naukowców – dwuenergetyczny akcelerator CANIS. Warto zaznaczyć, że sukcesem jest na pewno pierwszy Polski System do prześwietlania wagonów kolejowych MultiControl CANIS, o którym wspominałam w pytaniu o przejścia graniczne. Pierwsza instalacja odbyła się na kolejowym przejściu granicznym Kuźnica Białostocka – Grodno w październiku 2019r.
Bardzo istotna jest dbałość o klienta, o drobne szczegóły, prawda?
– Oczywiście, zawsze staramy się wyjść naprzeciw potrzebom klienta. Każdy ma swoje indywidualne potrzeby, każdy boryka się ze swoimi problemami, a my staramy się je rozwiązywać