AMICA 4.0 – przemysłowy krok w przyszłość
Transformacja cyfrowa oraz przemysł 4.0 to kolejne kamienie milowe rozwoju przemysłu oraz przedsiębiorstw. W okresie nieustannych zmian, zarówno pod względem ekonomicznym, jak i społecznym, konkurujące na rynku firmy muszą sprostać nieustannie rozwijającym się innowacjom technologicznym oraz analizować coraz więcej danych i planować kierunki rozwoju oraz obsługi klientów. Przykładem jest projekt polskiego lidera rozwoju w tym zakresie – Grupy Amica.
– HIT2023 jest pierwszą tak długoterminową strategią naszej spółki. W jej ramach na cyfryzację i robotyzację produkcji i procesów biznesowych zamierzamy przeznaczyć w latach 2020 – 2023 około 250 mln PLN. Wynika to z wyzwań, jakie stawia przed nami rynek, oraz ambicji Grupy – mówi Marcin Bilik, I wiceprezes Zarządu, ds. Operacyjnych. – Chcemy nie tylko utrzymać naszą dotychczasową pozycję, ale rozwijać się, by osiągnąć zasięg globalny – dodaje.
– Amica 4.0 wywodzi się z idei Przemysłu 4.0, który jest bardziej prądem filozoficznym niż stricte technicznym. Przemysł 4.0 to trend ogólnoświatowy, najmocniej widoczny w Europie. Związany jest z transformacją cyfrową, przejściem ze świata papierowego, manualnego, do świata bardzo mocno zautomatyzowanego i ograniczającego ingerencję człowieka w liczne procesy. Nasz projekt to pewnego rodzaju przeniesienie filozofii, na realia występujące w Amice. Jest to adaptacja strategii dojścia do przedsiębiorstwa, które jest zautomatyzowane, stawia na nowoczesne technologie, ale także maksymalizuje zyski finansowe ze stosowanych rozwiązań – mówi Maciej Gniadek, Pełnomocnik Wiceprezesa Pionu Operacyjnego ds. Przemysłu 4.0.
Grupa Amica to wiodący europejski producent sprzętu gospodarstwa domowego z ponad 70-letnim doświadczeniem. W ofercie posiada pełną gamę inteligentnych urządzeń dużego i małego AGD, wyróżniających się przemyślanymi, użytecznymi rozwiązaniami, najnowszą technologią i nowoczesnym designem. Jednym z filarów strategii rozwoju firmy jest inwestowanie w rozpoznawalne marki lokalne. W portfelu grupy znajdują się marki Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia) oraz CDA (Wielka Brytania) i Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia ponad 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach na świecie ponad 5 milionów urządzeń rocznie.
– Warto zaznaczyć, że kiedy powstała idea Czwartej Rewolucji Przemysłowej, zdefiniowano równocześnie trzy wcześniejsze rewolucje. Niewątpliwie możemy mówić o pewnym kroku milowym, pewnej zmianie jakości podejścia do pracy, natomiast mówienie, że jest to rewolucja wydaje mi się dosyć mocno na wyrost. Moim zdaniem jest to bardzo szybka, ale jednak ewolucja – kontynuuje Maciej Gniadek.
Inteligentne przedsiębiorstwo skupia się na zwiększaniu wydajności operacyjnej i efektywności procesów wewnętrznych oraz opracowywaniu nowych modeli biznesowych, przy jednoczesnym czerpaniu z doświadczeń klientów i pracowników.
– AMICA generalnie w swoich działaniach patrząc w kierunku rozwoju, zmiany firmy, zawsze zaczyna od klienta. Klient jest w centrum naszego zainteresowania i bazując na tym staramy się dostosowywać nasze procesy do jego wymagań. One z jednej strony objawiają się rozwojem naszych produktów, gdzie cały czas pojawiają się nowości, które wprowadzamy na rynek, z drugiej strony są to zmiany procesowe, które mają na celu dostosowanie przedsiębiorstwa na oczekiwań klienta. Te oczekiwania przede wszystkim wiążą się z jakością produktu! Jednym ze sposobów jest zautomatyzowanie procesów, które zapewniają jakość powtarzalną, oczekiwaną przez klienta na najwyższym poziomie.
– Cyfryzacja to pojęcie bardzo złożone. Dla mnie to zmiana sposobu myślenia. To przejście od informacji z papieru lub jego cyfrowej wersji na zbiór danych i czerpanie z niego. To przenoszenie wartości z płaskiego pliku, który jest nierozumiany przez maszynę/komputer, na informację, która jest wartościowa i użyteczna.
Plan zakłada m.in. wzrost produkcji oraz usprawnienie systemu dystrybucji produktów do klienta, a jednym z efektów podjętych prac jest wybudowany w 2017 r. automatyczny magazyn wysokiego składowania. Projekt i rozumienie cyfryzacji przez grupę AMICA wyróżnia to, że ma ona dotyczyć wszystkich obszarów funkcjonowania Grupy. Skupiamy się jednocześnie na procesach dotyczących marketingu, zarządzania danymi, księgowości, dystrybucji czy obsługi klienta. Drugą częścią naszej transformacji będą zmiany w produkcji, takie jak robotyzacja i automatyzacja części procesów w fabryce kuchni we Wronkach.
– W tej drugiej części mówimy o zupełnie osobnym procesie. Jedną częścią jest cyfryzacja strumienia informacji, wartości (to stanowi podstawę do podejmowania decyzji biznesowych), natomiast drugą częścią jest robotyzacja i automatyzacja produkcji. Projektem, który niedługo będzie szeroko komentowany jest projekt polegający on na opracowaniu innowacyjnej technologii automatycznego montażu płyt gazowych i indukcyjnych, realizowany w ramach konkursu organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Wartość tego projektu to 20 905 488,00 zł i jest on współfinansowany przez Unię Europejską ze środków uzyskanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu „Inteligentny Rozwój” – mówi Maciej Gniadek.
AMICA produkując na ponad sześćdziesiąt rynków na świecie musi sprostać wymaganiom wielu klientów i rynków, co powoduje powstawanie wielu różnych wyrobów. Automatyzacja takich procesów to zawsze ogromne wyzwanie.
Sebastian Wach